Zakázána úprava
Dominantní výkon Ferrari v Austrálii zřejmě nenechává některé účastníky klidně spát a objevily se první zprávy o možných rozporech ohledně některých technických řešení na F2007.
Podle magazínu SpeedTV si někteří rivalové Ferrari všimnuli zvláštní úpravy spodní části na vozech z Maranella. Má se jednat o pohyblivou podlahu vozu. Pokud by tomu tak skutečně bylo, může toto řešení přispět k vyšší rychlosti na rovinkách, pokud se na nich podlaha přiblíží k povrchu trati.
Použití takového zařízení nemusí být patrné na maximální rychlosti, celé to lze totiž využít tak, že se vůz nastaví na vyšší přítlak, pohyblivou podlahou se kompenzuje ztráta na rovinkách a vůz lépe sedí v zatáčkách, což mj. šetří i pneumatiky.
Podle výše uvedeného magazínu FIA podrobně zkoumala podlahy vozů v Albert Parku a provedené testy nic neodhalili. To samozřejmě nemusí ještě nic znamenat, protože jak je z historie dobře známo, vše záleží na metodice měření a zkoumání. Vzpomeňme na spory kolem pohyblivých a prohýbajících se přítlačných křídel, které během statických zkoušek u FIA také obstály. Na druhé straně to samozřejmě ani neznamená, že Ferrari pohyblivou podlahu nutně má.
Zástupce největšího konkurenta Ferrari v Austrálii Ron Dennis k této záležitosti řekl: "Uvidíme, jak se věci budou mít po dvou nebo třech závodech. Během prvního závodu se na světlo dostane celá řada věcí a pak se říká, co je legální a co není. Většině týmů se ponechá výhoda pochybnosti. Myslím, že dojde k racionalizaci některých aspektů u některých vozů, která by smazala rozdíly, pokud by nikdo nic neudělal."
"Díváte se na vozy ostatních a ne vždy máte názor, že se striktně drželi interpretace pravidel a pak řeknete: ´Počkejte chvíli, co je nám povoleno udělat a co není?´ A to se vždy děje při prvním závodě. Takže trvá závod nebo dva, abychom zjistili co je povoleno."
Mluvčí Ferrari reagoval na celou záležitost slovy: "Je to součástí hry pokaždé, když je Ferrari nejrychlejší. Není to poprvé, co se objevují otázky o legálnosti. Pokud si někdo chce stěžovat, pořád je tu FIA."
Aktualizace
Od uvedení původního textu článku se objevily další informace. Podle Autosportu se o celé záležitosti médiím zmínil v Austrálii Ron Dennis z McLarenu. Ačkoliv žádné konkrétní týmy nejmenoval, měl mít na mysli vozy Ferrari a BMW. Na Dennisovu žádost provedla FIA konkrétní kontroly, ale žádné provinění proti pravidlům neshledala.
Celá problematika má následující historický kontext. Před rokem 2000 bylo povolené mít přední přítlačné křídlo podstatně blíže k zemi než je tomu nyní. Týmy se snažily u svých vozů dostat přední přítlačné křídlo co nejníže, aby zvýšily jeho efektivitu. V určitou chvíli narazily však při snižování světlé výšky vozu na problém s podlahou vozu, která narážela do povrchu trati.
Jako řešení vymysleli inženýři flexibilní podlahy, které se ohýbaly směrem nahoru, aby umožnily vozu být blíže k povrchu trati. FIA zareagovala zavedením testu ohebnosti podlahy vozu. Komisaři FIA na to mají zvláštní hydraulické zařízení, které zatlačí zespoda na podlahu vozu a měří o kolik se pod určitým tlakem prohne. Stejně jako je tomu u přítlačných křídel, pokud tato komponenta projde testem, je považována za legální. A stejně jako u přítlačných křídel může docházet k prohnutí při větším tlaku a test to nezjistí.
Protože se s postupem času zvyšovalo množství závaží ve spodní části vozu, nechala FIA týmům trochu volnosti v oblasti přední části podlahy vozu. Jedná se o část, která se nachází pod kokpitem, kousek za místem fixace nosu vozu. Má trojúhelníkový tvar a týmy jí montují na odpružení, které má za účel absorbovat některé nárazy, ke kterým může dojít například při přejíždění obrubníků. Odpružení má tedy za úkol zmenšit riziko poškození této části. Je povolena určitá míra flexibility, ale i ta je předmětem testu ze strany FIA.
Zmiňovaná komponenta plní na jedné straně technické regule o plochosti spodní části vozu, protože právě v uvedeném místě (z bočního pohledu mezi předními koly a bočnicemi) se linie spodní části vozu zvyšuje. Na straně druhé svým tvarem pak usměrňuje proudění vzduchu pod vozem.
Podle Rona Dennise je však celé zařízení upraveno tak, že se při vyšších rychlostech zvedá nahoru a pomáhá zvyšovat maximální rychlost vozu. Jinak řečeno, že odpružení neplní pouze ochranný účel proti nárazům. Žádná oficiální stížnost zatím FIA podána nebyla, takže oficiálně se zatím nic neřeší. Nutno dodat, že uvedené odpružení používalo Ferrari již minulý rok, je však otázka, jestli na něm od té doby něco nezměnilo.
Zdroj:f1sports